restaurantradnice.cz

Novinky & Události ze světa kávy

Káva zlepšuje krátkodobou paměť

Vědci se při bližším zkoumání účinků kávy na lidský organismus dopracovali k překvapivým závěrům. Týmu badatelů z lékařské univerzity v rakouském Innsbrucku se podařilo prokázat, že pouhých 100 miligramů kofeinu, jejž obsahují zhruba dva obvyklé šálky nápoje, dokáží zázraky s krátkodobou pamětí.

Konzumenti kávy podle vědců umějí reagovat rychleji než ti, kteří si ji odříkají. Pracovní skupina vedená Florianem Koppelstätterem podrobila experimentu patnáct pokusných osob. Ty měly co nejrychleji stisknout tlačítko, aby na monitoru znovu vyvolaly písmeno, které předtím spatřily a v mžiku jim zmizelo. Funkce a činnost jejich mozku byly současně pečlivě monitorovány. Ukázalo se, že lidé kterým v organismu koloval kofein, reagovali s menší časovou prodlevou než jejich kolegové, kteří po dvanáct hodin kávu nepili. Zvýšení mozkové aktivity se nedostavilo ani u příjemců placeba.

Záznamy z magnetické rezonance potvrdily, že u konzumentů kávy dochází k nárůstu činnosti čelního mozkového laloku, v němž bylo lokalizováno jedno ze sídel krátkodobé paměti a zároveň i aktivita předního cingula (jedné ze struktur bílé hmoty mozkové), v níž se regulují pozornost a soustředění.Vědci proto soudí, že kofein napomáhá nejen reakční rychosti, ale také přispívá ke zvýšení obsahu paměti a jeho utvrzení. Jeho další účinky na duševní schopnosti však stále zůstávají neprobádány. Káva proto jen tak rychle nevymizí z experimentálních laboratoří a bude se těšit i nadále zasloužené pozornosti vědců.

Káva proti cirhóze jater

Šálek kávy denně údajně významně snižuje riziko vzniku cirhózy jater. Platí to především u alkoholiků, kteří jsou touto nebezpečnou a často smrtelnou nemocí nejvíce ohroženi.

Podle studie amerických vědců snižuje voňavý a populární nápoj riziko onemocnění v průměru o více než 20%. Míra ohrožení ale závisí i na počtu vypitých šálků. Při více než čtyřech šálcích se "naděje" na vznik cirhózy může dokonce snížit až o 80 %. Vědci a lékaři však varují, že káva sice může působit preventivně, ale jedinou spolehlivou ochranou jater je skoncování s pitím alkoholu.

Při výzkumu se vědci zaměřili na více než 120 000 mužů a žen starších 20 let. Zkoumali i záznamy pacientů z let 1978 až 1985.

Káva chrání před vysokým tlakem

Lidem, kteří pijí kávu, hrozí podstatně nižší riziko onemocnění vysokým tlakem než těm, kteří si ji zcela odříkají. Zjistili to alespoň japonští vědci z univerzity Keio.

TOKIO - Denní konzumace jednoho až dvou šálků kávy, jak zjistili při zkoumání 4500 osob mezi 20 až 70 lety, prospívá zejména lidem v nižším až středním věku. Starší by si už měli dát větší pozor, protože u nich může dojít k nenapravitelnému poškození mozkových cév.

Na blahodárném účinku voňavého moku se podílí specifický druh polyphenolů, který obsahují kávová zrna a který odpovídá za rozšiřování cév. Přehnaná spotřeba lahodného nápoje však může mít za následek vyšší tvorbu žaludeční kyseliny a potíže s tím spojené.



Ukázky z poledního menu

    


Polední menu(19-05-2012)

Dršťková polévka - 28,- Kč

Smažený kuřecí řízek s bramborovou kaší,okurka - 105,- Kč

Hovězí Flap steak z US masa s pepřovou omáčkou a Julienne hranolky - 145,- Kč

Grilovaná vepřová žebírka z pečeně s BBQ omáčkou a čerstvým pečivem - 125,- Kč

Tagliatelle s hovězím masem,sušenými rajčátky a špenátovými listy - 125,- Kč

Kontaktujte nás

Rezervujte si stůl na telefonních číslech:  

phone:  +420 485103126   

mobile: +420 602411182

nebo na e-mail:  porta@portacafe.cz

  

Otevírací doba Porta Café
Po-Čt 08.00-22.00
08.00-24.00
So 09.00-24.00
Ne    Zavřeno
                

          

 


Cateringové služby | Hostel Pardubice | Pension U Chobota | Penzion Dvůr Králové | Prodej vína Pardubice | Ubytování Český ráj | Ubytování na chalupě